Prisijungti

Emocinis valgymas

Viktorija Uzielė

Dietistė, sveikos gyvensenos ir mitybos specialistė, FitMe koordinatorė
Vasaris 9, 2024 skaityti 5 min.
Sveikata

FitMe dietistė Viktorija Uzielė kalba apie emocinį valgymą bei kaip išvengti blogų pasekmių

 

Emocinis valgymas, tai daugeliui puikiai žinoma sąvoka, su kuria ne tik teoriškai, bet ir praktiškai daugeliui teko susidurti. Pirminis žmogaus tikslas yra pavalgyti dėl fiziologinių poreikių, kurie patenkintų organizmo poreikį maistinėms medžiagoms, vitaminams ir mineralams. Tačiau, kartais valgome ne tik dėl fiziologinių, bet ir emocinių, psichologinių veiksnių. Labai dažnai žmonės galvoja, jog emocinis valgymas užklumpa tik esant blogoms emocijoms, stresui, liūdesiui, nuotaikos nebuvimui, tačiau, emocinis valgymas gali pasirodyti ir esant geroms emocijoms, palaimingai būsenai, džiaugsmui, nutikus geram įvykiui.

Sukilus blogoms emocijoms – norime stresą užvalgyti, tarsi ieškodami apkabinimo, paguodos, laimės pojūčio.
Atėjus geroms emocijoms – norime save pagirti, pasidžiaugti, apdovanoti ir pastiprinti laimės hormonų išsiskyrimą.

Emocinis valgymas yra visiškai normalus reiškinys, neretai atsineštas dar iš vaikystės.

Jau augdami suformavome įprotį, kad lengviausias nusiraminimo būdas – maistas, o geriausias apdovanojimas – taip pat maistas. Nors emocinis valgymas gali nebūti žalingas, jeigu užklumpa retkarčiais, tačiau pasikartojantys emocinio valgymo epizodai, ilgalaikėje perspektyvoje gali pridaryti žalos sveikatai ir kūnui.

Kaip sau padėti?

 

Svarbiausia yra atskirti, koks alkis jus užklupo:

Fizinis alkis: toks, kuris ateina palengva, dažniausiai artėjant laikui valgyti. Jaučiant fizinį alkį, jį galime patenkinti praktiškai bet kokiu maistu, nes pirminis noras yra tiesiog – nuslopinti alkį. Pavalgius, noras praeina, galime dirbti ar užsiimti laisvalaikiu toliau.
Emocinis alkis: dažniausiai ateina staiga, nepriklausomai nuo to, senai ar nesenai valgėte, kartais net atrodo iškart tik pavalgius. Apėmus emociniam valgymui, dažniausiai norime konkretaus maisto, konkretaus produkto (dažniausiai to, kuris suteikia tą saugumo ar apdovanojimo jausmą). Emocinis valgymas gali užklupti iškart apėmus emocijoms arba praėjus kuriam laikui, kai emocijos atslūgsta (pvz. po sunkios darbo dienos, kur visą dieną laikeisi tvirtai, na, o grįžus namo – atėjo atsipalaidavimas ir ramybė – laisvė valgyti.) Emociniam valgymui paėmus viršų ir stipriai norint konkretaus produkto, įmanoma net ir automatu atsidurti prie parduotuvės tam, kad gauti būtent to, ko trokšti.

Griežtos, ribojančios ir alinančios dietos, gali privesti prie emocinio valgymo, nes ilgą laiką negavus pakankamai maistingo maisto, žymiai greičiau jam pasiduoti.

Užsiimkite profilaktika – nesilaikykite griežtų dietų, badavimo, draudimų – valgykite sveikai ir subalansuotai. Būtina užtikrinti, kad valgytumėte maistingai ir pilnavertiškai (neretai emocinis valgymas tiesiog sumaišomas, su nepakankama mityba). Daugiau fiziškai judėkite, sportuokite, vaikščiokite, važiuokite dviračiu, užsiimkite bet kokia mėgstama, malonia, aktyvia veikla. Užsiimkite savistaba – stebėkite, kokios emocijos ir kada sukelia jums emocinį valgymą, kokį maistą tuomet renkatės. Analizuokite save ir stenkitės tų emocijų kiek įmanoma labiau. Raskite tikslius malonumą keliančius veiksmus, kuriais galėtumėte pakeisti valgymą. Juos užsirašykite matomoje, arba lengvai atrandamoje vietoje. Apėmus emocijoms ir norui valgyti, būtent tai ir darykite. Pvz. nuspręskite, kad užėjus emocijoms – gersite vandenį, ir būtinai tai darykite. Galbūt pagulėkite vonioje, paskaitykite, pasivaikščiokite, pamedituokite ar bet ką, kas jums kelia malonumą.

Kaip elgtis jau apėmus emociniam valgymui?

 

Mokykitės atpažinti emocinį valgymą sukėlusias emocijas, stebėkite iš kur noras valgyti atėjo. Paklauskite saves, ar aš tikrai noriu valgyti? Ar man jau laikas valgyti? Gal pavalgiau nepakankamai, todėl dabar tikrai noriu valgyti? Ar noriu tik nuslopinti emociją? Stabtelėkite, atsigerkite vandens, pasivaikščiokite ir tada nuspręskite ar tikrai norite valgyti. Pasitelkite savo sąrašą, kurį sudarėte ir atlikite kitą malonumą teikiantį veiksmą, nei valgymas. Rašykite dienoraštį, užėjus emocijoms, pabandykite išlieti visas susikaupusias emocijas, mintis, rašykite viską kas yra galvoje, nuguldykite viską popieriaus lape ir pajauskite palengvėjimą. Nors rašymas gali pasirodyti paskutinis veiksmas kurį norime atlikti užėjus emociniam valgymui, tačiau, prisivertus, jau berašant galime pastebėti, kaip emocijos ir noras valgyti, atslūgsta.

Galima ir pasitelkti kitą metodą – leisti tas emocijas sau išjausti ir leisti sau valgyti, tačiau tada pasirūpinkite, kad po ranka turėtumėte sveikesnių užkandžių, daržovių, vaisių, riešutų – taip neprisidarysite organizmui žalos, tačiau, jeigu emocinį valgymą lydi ir persivalgymo epizodai, reikėtų elgtis atsakingiau ar pasitarti su specialistu.

Nors dažniausiai yra kalbama tik apie emocinį valgymą, o apie emocinį nevalgyma – retai, tad verta žinoti, kad jis egzistuoja. Yra dalis žmonių, kurie apėmus emocijoms, stresui ar net ir gerų emocijų pliūpsniui – tiesiog nustoja valgyti ir to daryti negali ilgai, nuo maisto pykina ir net pagalvoti apie kramtymą neįmanoma. Tokiu atveju, leiskite sau nevalgyti, o kai pasijausite geriau – palepinkite save maloniu, gražiu, skaniu maistu, kuris primins skonio receptoriams, kad maistas yra geris ir valgyti taps lengviau.

Dietistė Viktorija Uzielė ✨

Daugiau naudingos informacijos FitMe platformoje!

Išbandyti FitMe   ⬅️

100% pinigų grąžinimo garantija!

📩 užsiprenumeravus naujienlaiškį, liekninančius ir skanius receptus gausite tiesiai į pašto dėžutę!

Gaminkite ir žymėkite mus: #FITMEreceptas #FITMElietuva #pokyciuprograma @fitme_lt_official

Modesta Žukauskaitė

FitMe projekto autorė

Jūsų nuomonė ir idėjos man yra svarbios! Todėl visada labai laukiu jūsų žinučių. Galbūt norite paklausti apie mitybą arba mūsų ruošiamas programas?

Užduoti klausimą
LABAS!
Išsirinkite programos planą

Individualūs mitybos planai - specialistų sukurta programa ilgalaikiams pokyčiams

Išsirinkite programą